044 9766 137 Kokeile 7 päivää ILMAISEKSI!

Ajankohtaista liikunnasta

06.8.2020

UNI – aikamme aliarvostetuin hoitokeino

Ei ole muuta todellista kuin uni ja rakkaus, lausui Anna de Noailles. Kuinka suuren viisauden tämä lause pitääkään sisällään. Unen merkitys ihmiselle on uskomattoman suuri ja voimaannuttava. Uni hoitaa kehoa ja mieltä lähes kaikilla alueilla. Uni antaa levon ja virkistää ja uudistaa uuteen päivään. Riittävän unen avulla kestämme stressiä paremmin, vastustuskyky paranee, muisti ja oppiminen helpottuu ja ihmisen mielenvireys on parempi.

Itselleni uniasiat ovat tulleet läheiseksi lasten syntymien myötä. Ennen lasten saantia en kiinnittänyt erityistä huomiota uneen. Mitä nyt marmatin aikaisista työlähdöistä, kun lentokentällä piti olla kuuden aikaan ja mieli sekä keho oli vielä höyhensaarilla. Sitten alkoi täysin uusi aikakausi unen arvostukseen. Esikoinen heräili keskimäärin kymmenen kertaa joka yö pahojen allergioiden vuoksi ensimmäisen elinvuotensa ajan ja katkonainen uni oli enemmän kuin tuttu vieras sängyssämme. Seuraava päivä sujui ‘sumussa’ ja asioita hoiti kuin automaattiohjauksella oleva robotti. Univelkaa vielä lisäsi se, etten osannut ottaa päiväunia sillä aikaa, kun pienokainen veteli yön velkoja kolmenkin tunnin unijaksossa. Jossain kohti sitä alkoi pitämään univajeen tilaa normaalina olotilana ja jos sai nukuttua yhden pidemmän pätkän yössä olo oli aamulla kuin uudestisyntyneellä.

Toisen lapsen syntymän kohdalla unettomuus jo kroonistui ja alkoi näkymään terveyden reistailuna monellakin tapaa. Suoliston toiminta sekottui, hormonit heittelivät, hermosto oli koko ajan kireällä ja pää oli suurimman osan aikaa ‘aivosumussa’, joten keskittyminen mihinkään tarkkuutta vaativaan oli todella vaikeaa. Hormonaalinen heräily jäi aluksi päälle, vaikka lapsi nukkuikin jo yönsä hyvin. Keho oli virittynyt valmiustilaan, jossa pienikin ääni herätti ylös. Tämä syöksi minut matkalle ottamaan selvää kaikesta hyvään uneen liittyvästä.

Unen hoidon aakkoset ovat tulleet siis itselleni enemmän kuin tutuiksi. Pimennetty huone, sopiva lämpötila, hyvä unihygieniä, ei teknisiä laitteita makuuhuonessa, sopivasti liikuntaa ja oikeaoppinen iltapala. Kaikkea on kokeiltu. Uusi kallis sänky tuli hankittua ja erikoistyynyt tilattua. Erilaiset rentouttavat teet ja yrtit on ostettu ja testattu. Lopulta löysin apua mieltä rentouttavista aromaterapeuttisista öljyistä ja imeytyvistä ravintolisistä, joissa on reilusti magnesiumia ja kehoa palauttavia aineita. Pysähtymishetkistä/ meditaatiosta sekä ennen kaikkea kehoa ja mieltä rauhoittavista joogaharjoituksista ennen nukkumaanmenoa. Kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen päivän viimeisenä toimena auttaa myös mieltä rauhoittumaan. On mahtavaa saada nukkua yö jopa kertaakaan heräämättä!

Unen parantava voima

Kuinka paljon enemmän sitä ihminen jaksaakaan touhuta, kun yönsä saa nukkua ja uni on vielä katkeamatonta? Virtaa riittää ja tuntuu, että jaksaa pimeydestä huolimatta. Haasteiden vuoksi osaan todella arvostaa unta ja sen uskomatonta voimaa. Unentulkitsija Talmud on sanonut, että tulkitsematon uni on kuin avaamaton kirje: hienotunteisesti mutta sinnikkäästi uni voi osoittaa meille itsestämme, mitä emme ole halunneet nähdä, mutta jonka näkeminen auttaa eheytymisessä – viisaat vastaukset löytyvät ihmisestä itsestään. Unet hoitavat mielenterveyttämme ja antavat vastauksia elämän isojen kysymysten äärellä, jos vain olemme valmiit niitä havannoimaan.

Julkisuudessa puhutaan paljon uniongelmista, myös nuorten univaikeuksista. Aikamme haastaa tekemään ja ehtimään yhä enemmän ja tämä kaikki aika varastetaan unesta. Vielä vähän sometusta, sarjojen katselua ja kännyn räpläilyä. Kaikki tämä tekeminen unen kustannuksella. Seuraava aamu on vasta huomenna. Tutkimukset ovat yksi toisensa jälkeen osoittaneet, miten sähköisen ruudun sininen valo ennen nukkumaan menoa altistaa unihäiriöille. Se voi pitkittää unen saantia ja vaikuttaa vahingollisesti unen laatuun.

Omien valmennettavien kohdalla aloitan aina hyvinvointi-valmennuksen uniasioiden kuntoon laittamisella. Tämä siitä syystä, että jos uni ei ole kunnossa ei ravinto eikä liikunta-asiatkaan etene tavoitteiden suuntaan. Tämän olen oppinut kantapään kautta valmennettavien kohdalla. Asiakkaalla ei ole jaksamisesta eikä tahdonlujuutta kiinnittää huomiota oikeaan syömiseen tai riittävään liikkumiseen univajeessa. Huonosti nukutun yön jälkeen myös helposti syömme yli 550 kaloria enemmän kuin normaali yöunen jälkeen. Nukkumattomuus myös sekoittaa hormonitoiminnan, erityisesti naisilla, ja tämä taas saa paljon vakavia ongelmia aikaan. Ensimmäisenä sokerinhimon jatkuvan kierteen ja esim. hyvin tyypillisesti kilpirauhasen toiminnan häiriintymistä.

Unettomuuteen on monia syitä. Osassa tapauksissa se voi johtua sairaudesta (levottomat jalat, uniapnea jne.), mutta kokemukseni mukaan hyvin usein mielen kuormasta. Varsinkin, jos kunnon yöunetkaan eivät virkistä. Sen vuoksi unettomuuspitäisiainaottaavakavastijahakeasiihenapua. Tilapäisiäuniongelmiaesiintyyisollaosallameistä, johon sopiva liikunta ja terve elämänrytmi jo auttavat. Silloin, kun uniongelmat alkava huolettaa ja ne kestävä yhtäjaksoisesti kuukauden ajan, kannattaa jo hakeutua ammattilaisen puoleen. Jo tietoiseksi tuleminen omasta unirytmistä ja siitä puhuminen on askel eteenpäin asian hoitamisessa. Omissa kehon- ja mielenhuollon pienryhmissä uni on aina osana valmennusta, joissa vertaistuen merkitys on jo voimaannuttava.

Erityisesti unen tärkeyden huomaa pahimman kaamoksen aikaan. Aamulla on pimeää, kun lähdetään ja pimeys on jo tullut, kun päästään töistä ja opiskeluista. Myös talviaikaan siirtyminen pahentaa osaltaan ihmisen sisäistä unirytmiä ja melatoniinin tuotantoa. Tässäkin ihmisten pitäisi opetella kuuntelemaan omaa kehoaan ja hyväksymään sen, että talvisin tarvitsemme enemmän lepoa ja rauhoittumista kuin valoisaan aikaan. Ja muistaa se, että osa meistä vain tarvitsee enemmän unta kuin ne luojan lahjat, jotka selviävät viiden tunnin yöunilla päivästä toiseen.

Valoisia ja virkeitä elokuun päiviä ja hyviä yöunia toivotellen, Susanna Mendelin-Sonny
kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentaja, Kuntomo

Kirjoittaja on Kuntomon valmentaja / Personal trainer Susanna Mendelin-Sonny, hyvinvointivalmentaja, life Coach, FISAF kuntosalivalmentaja ja liikunnan-, jooga- ja rentoutusohjaaja Susanna Mendelin-Sonny , Hyvinvointivalmennus Omin Voimin,
www.ominvoimin.fi
https://www.facebook.com/ominvoimin/

Lue lisää Susannasta tästä!