044 9766 137 Kokeile 7 päivää ILMAISEKSI!

Ajankohtaista liikunnasta

03.1.2018

Sinkistä apua flunssaan ja optimaaliseen testosteronitasoon?

Sinkki säätää yli 200 entsyymin toimintaa ihmisen elimistössä, siksi sillä onkin lukuisia elintärkeitä vaikutuksia. Sinkkinä tarvitsevat mm. A-vitamiinin, insuliinin, steroidien ja muiden hormonien sekä valkuaisaineiden tuotanto, ihon kunto ja haavojen paraneminen. Sinkki edistää välttämättömien rasvahappojen toimintaa kudoksissa.

Sinkillä on tärkeä merkitys flunssien ja allergioiden ehkäisyssä sekä yleisen vastustuskyvyn ylläpidossa, etenkin ikäihmisillä. Sinkki vähentää riskiä sairastua diabetekseen ja sydän- ja valtimotauteihin ja parantaa näitä sairauksia potevien ihmisten kuntoa ja hyvinvointia. Tutkimuksissa on myös todettu, että sinkki lyhentää flunssan kestoa.

Pienelläkin sinkkivajeella voi olla merkittävä vaikutus testosteronitasoon. Matalan testosteronitason riskejä ovat mm.

  • huono vaste lihasmassaa kasvattavalle harjoittelulle
  • heikko suorituskyky urheilussa
  • heikko palautuminen intensiivisessä harjoittelussa
  • keskivartalolihavuus ja korkea rasvaprosentti
  • kakkostyypin diabetes
  • heikentynyt seksuaalinen halukkuus
  • suurempi riski sairastua eturauhassyöpään (eturauhaskudos sisältää kymmenkertaisen määrän sinkkiä verrattuna elimistön muihin soluihin)

Vuonna 1996 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että kun nuoret miehet välttelivät sinkkiä ruokavaliossaan viiden kuukauden ajan, putosi heidän testosteronitasonsa yli 50%. Sinkkiglukonaatin käyttö ravintolisänä puolen vuoden ajan sen sijaan nosti vanhemmilla, lievästä sinkkivajeesta kärsivillä miehillä testosteronitasoa jopa kaksinkertaiseksi alkutilanteeseen nähden.

Ravinnevajeiden korjaaminen pelkän ruokavalion avulla on hidasta ja usein silloin on perusteltua ottaa lisätukea projektille purkista.

 

SINKKI TARJOUS

TAMMIKUUN AJAN M-NUTRITION ZINK -sinkki, 25mg, 60 tabletti purkki

8,70€ / prk

 

 

Tarjous voimassa tammikuun 2018 loppuun saakka. Tarjous edellyttää Kuntomon voimassaolevan jäsenyyden. 

Kirjoittaja on Kuntomon valmentaja Katja Kesti