044 9766 137 Kokeile 7 päivää ILMAISEKSI!

Ajankohtaista liikunnasta

07.1.2020

Pitäis motivoitua liikkumaan, mutta miten?

Avasin Facebookin Tapaninpäivänä ja ensimmäisenä osui silmiini ystävättäreni päivitys:

“voidaanko vaihtaa kinkunsulatusjumppa johonkin muuhun.”

 

Tämä herätti ajatuksen siitä, miten ja mistä ihmiset motivoituvat? Some ja internet ovat täynnä kahdenlaista markkinointia. Sitä, missä “palataan ruotuun” ja aletaan syödä rahkaa ja parsaa vuorotellen, ja toinen pää on se, missä sallivuus on huipussaan ja liikuntaa tulee harrastaa pään takia, ei perseen.

On siis kaksi tapaa saada ihminen kiinnostumaan liikunnasta ja hyvinvoinnista. Sallivuus ja ehdottomuus. Mutta millä motivoidaan ihmisiä, joita kumpikaan näistä keinoista ei puhuttele?

 

 Mikä sinua motivoi?

Liikunta-alalla työskentelevänä ja liikuntaa elämäntapana harrastavana kohtaan tottakai ihmisiä, jotka tulevat luokseni apua tarvitsevina ja motivaatiotaan kengänpohjan alta kaivavina, mutta hekin ovat ja siinä vaiheessa luonani. Jokin on saanut heidän tarttumaan sähköpostiin tai puhelimeen ja istumaan kanssani alas pohtimaan tulevaisuutta ja hyvinvointia.

Edelleen Suomessa arviolta vain joka kymmenes saavuttaa sekä kestävyysliikunnan että lihaskunnon suosituksen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan. On suuri joukko ihmisiä, jotka eivät tahdo liikkua ja syödä terveellisemmin.  Mikä motivoi heitä? Miten heidät saadaan liikkumaan ja voimaan paremmin?

Minkälainen ulkopuolelta tuleva makkinointi tai innostavuus kohtaa sen ihmisen kanssa? kysymys on toki myös siitä, tarvitseeko kaikkien liikkua. Vastaus on ettei tietenkään, mutta silloin pitää olla valmis siihen, ettei keho kestä. Nykypäivänä arkea hallitsee istuminen. Tarve liikkua on poistunut teknologian kehittymisen kautta. Istumisen arvioidaan lisäävän riskiä lihavuuteen, tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuontautiin, sekä jopa kuolleisuuteen. Tutkimukset osoittavat, että istumisen yhteys terveyttä vaarantaviin tekijöihin on riippumaton muun liikunnan määrästä. Liikunnan on jo pitkään todettu ennaltaehkäisevän suomalaisten yleisintä kansansairautta, sydän- ja verisuonitauteja. Liikunnan on todettu vaikuttavan ennaltaehkäisevästi myös tiettyjen syöpämuotojen kuten paksusuolen syövän ja rintasyövän esiintyvyyteen.

Motivaation pitää syntyä sisältä, jotta tekeminen olisi pysyvää ja kestävämpää. Sanon aina, että kuka tahansa voi suorittaa muutaman kuukauden vastentahtoisestikin jotakin kuuria. Mutta jos motivaatio ei synny sisäisestä halusta tehdä keholle parempia valintoja pysyvästi, ei kuuri toimi kuin nimensä mukaisesti kuurina.

Mahtavaa olisi, kun me voisimme innostaa ihmisiä pysyviin, pieniin askeliin. Saada ihmiset luottamaan siihen, että kaikki liike lasketaan. Portaat hissin sijaan on kulunut “hauki on kala”-tyyppinen hokema, mutta se on totta. Suklaapatukan jättäminen kauppaan joka toinen päivä on hyvä alku, jos lähtökohta on että se patukka ostetaan joka päivä. Viikon sohvalla makaaminen ei pilaa yhtään mitään. Kaikkea ei tarvitse muuttaa nyt heti. Karkkilakkoa ja juustottomuutta ei tarvitse aloittaa joka maanantai. Voit tänään jättää viimeiset viisi suklaapalaa syömättä, sekin on loistava suoritus.

Mutta miksi nämä pienet askeleet eivät motivoi? Onko terveydenhuolto niin hyvää, että sairastamista ei enää tarvitse pelätä?

Onko jokapäiväinen limsanjuonti ja autolla kauppaan kulkeminen niin mielekästä, että olemme valmiit liikuttamaan vain peukaloa näytöllä tai kaukosäätimellä, koska terveydenhuolto hoitaa seuraukset? En tarkoita että terveydenhuolto on liian hyvää, vaan pohdin, miksi pienet askeleet eivät tavoita.

Millä saisimme herätettyä ne ihmiset liikkeen ja terveemmän syömisen piiriin, joita nykykeinot eivät tavoita. Ne ihmiset, jotka skrollaavat somessa ohi kaikki hyvinvointimainokset, lukematta ja rekisteröimättä niiden viestiä. Sanoin alussa, että ei kaikkien tarvitse. Se on totta. Ja jos tulevaisuuden kehon pettäminenkään ei ole tärkeä ajatus, mikä olisi tarpeeksi, jotta me kaikki tekisimme fyysisen kehomme ja sitä kautta mielemme hyvinvoinnille edes vähän.

Kirjoittaja on Kuntomon Personal Trainer ja valmennusvastaava Anna Ruostepuro 

Facebookissa on menossa kilpailu, jossa voit voittaa kuuden kuukauden elämäntaparemontin, osallistu tästä!