044 9766 137 Kokeile 7 päivää ILMAISEKSI!

Ajankohtaista liikunnasta

26.10.2020

Kaksi viikkoa ilman harjoittelua ja joka paikkaa särkee

Urheilija Jussin kausi päättyi kaksi viikkoa sitten Portugalissa maailman cupin kisaan. Kisan jälkeen päätin levätä ja pitää taukoa harjoittelusta, motivaatio oli totaalisesti kateissa. Viimeiset kaksi viikkoa on mennyt siis täysin ilman harjoittelua ja liikuntaa. Olen tehnyt kyllä muuta ruumiillista työtä, esimerkiksi kymmenkunta kuutiota halkoja, kaatanut pari puuta, rakentanut liiteriä jne.

Lihaksia särkee kokoajan, selkä on niin jumissa!
Ensimmäinen viikko meni oikein kivasti ilman minkäänlaisia tuntemuksia. Toisen viikon alussa oikea hartia, lapa ja kylki menivät aivan jumiin. Selässä oli kokoajan särky, polte ja kättä väsytti kokoajan. Varasin hierojan ja hieroja saikin jumeja hieman pois, tuntemukset kuitenkin palasivat jo parin päivän päästä takaisin. Toisella viikolla alkoi myös alaselän jumit ja särky. Alaselkä on todella jäykän oloinen ja arka. Jaloissa tuntuu myös outoa väsymystä, portaita noustessa jalat eivät tunnukaan ”fresseiltä” vaan raskailta.  Olin ajatellut lepäillä useampia viikkoja keräten motivaatiota salille menoon ja uintiharjoituksiin, mutta päätös on pakko pyörtää.

Syksyn aikana kuntosaliharjoittelu oli aikamoista pakkopullaa ja motivaatio oli kateissa. Olen aina pyrkinyt käymään kerran viikossa salilla ja panostamaan jokaiseen saliharjoitukseen mahdollisimman hyvin. Tunnissa saa paljon aikaan, kun ohjelma on hyvin suunniteltu. Tällä tavalla olen saanut myös tuloksia aikaan.  Viime aikoina saliharjoitukseni ovat olleet usein 4-8 viikon jaksoja, jossa kuormaa on kasvatettu joka viikko hieman.

Tässä yksi esimerkki neljän viikon jaksostani:
Lämmittely -> Nopeusvoima 2-3 kierrosta

  • boxihyppy 4-6x räjähtävä
  • tempaus kepillä 4-6x räjähtävä
  • kuntopallo smash / linkkuveitsi 20s räjähtävä
  • Loppuun kuminauhajumppa / liikkuvuus 5min

Pääsarja
VKO1: toistot: 6, 5, 5, 6
VKO2: toistot: 6, 5, 5, 6
VKO3: toistot: 4×4
VKO4: toistot: 4×3

  • takakyykky
  • leuanveto lisäpainoin
  • pystypunnerrus

Apuliikkeet
VKO1: toistot: 3×9-12
VKO2: toistot: 3×9-12
VKO3: toistot: 3×8
VKO4: toistot: 3×6

  • Takaketju, esim bulgarialainen
  • Pohjenousu lisäpainoin
  • Pakarajumppa (2-3 liikettä)

Liikkumattomuus näkyy myös Kuntomossa
Mietin omaa tilannetta, kuinka parin viikon tauko liikunnasta saa minut näin kipeäksi ja huonoon kuntoon. Mietin miten ne ihmiset voivat, jotka ovat käyneet salilla vuosia säännöllisesti monta kertaa viikossa ja ovat nyt tauolla koronan vuoksi. Kuntomon asiakkailta kuulee säännöllisesti palautetta, että oli pakko palata takaisin salille, kun kroppa oli niin jumissa. Hierontapuolella törmäämme samaan päivittäin. Hierojilla on töitä enemmän, kuin ikinä, asiakkaat ovat enemmän jumissa, kuin normaalisti. Etätyöt ja liikkumattomuus  saavat meidät jumiin ja voimaan pahoin. Pelkään mihin meidän hyvinvointimme menee, jos liikkumattomuus jatkuu kuukausia, jopa vuosia, milloin uskallamme tai motivoidumme palaamaan kuntosalille? Tämä on jokaisen itse päätettävä, mutta sen olen itse huomannut, että mikään ei korvaa säännöllistä ja laadukasta harjoittelua kuntosalilla. Minä palaan salille jo tänään.